نحوه عیب یابی دیزل ژنراتور

نحوه عیب یابی دیزل ژنراتور

نحوه عیب یابی دیزل ژنراتور

همانطور که خرید یک ژنراتور می تواند از نظر تصمیم گیری و بودجه بندی پیچیده باشد و به زمان و انرژی نیاز دارد، تعمیر دیزل ژنراتور نیز مشکلات خاصی دارد. معمولاً اکثر افراد تعمیر و نگهداری ژنراتورهای خود را به متخصصان حوزه آچار می سپردند، اما همیشه این امکان وجود ندارد.

فراموش نکنید که دیزل ژنراتورها یا بنزینی ژنراتورها صرف نظر از نوعشان ابزارهایی هستند که تا حدودی ماهیت اضطراری دارند و در مکان ها و زمان هایی که دسترسی محدودی را شاهد هستیم استفاده می شوند.

یعنی ممکن است ژنراتور شما مشکل داشته باشد اما به تعمیرکار دسترسی ندارید. البته این تنها یک جنبه از نیاز به یادگیری نحوه عیب یابی دیزل ژنراتور است، ده ها دلیل برای این امر وجود دارد که نیازی به ذکر نیست.

صرف نظر از اینکه چرا باید آموزش عیب یابی دیزل ژنراتور را بیاموزیم، اینجا هستیم تا با حجم محدودی از کلمات، نکات اصلی مورد نیاز برای عیب یابی دیزل ژنراتور را بررسی و توضیح دهیم.

پس اگر شما هم سابقه خرید و نگهداری دیزل ژنراتور را دارید، در پایان با ما همراه باشید تا نحوه عیب یابی دیزل ژنراتور را بدانید.

عیب یابی دیزل ژنراتور یک فرآیند دیفرانسیل یا آزمایش محور است

یعنی باید در فرآیند عیب یابی دیزل ژنراتور مانند یک پزشک عمل کنید و با بررسی علائم در مورد نوع نقص و راه حل موجود تصمیم بگیرید. در این مورد باید مراقب باشید که:

 

علامت خاص به طور مطلق و قطعی نشانه نقص خاصی نیست. گاهی با دیدن یک علامت خاص می توان دو یا چند عامل را برای آن متصور شد.

برعکس، یک شکست خاص همیشه منجر به یک نشانه خاص نمی شود. این امر در ایجاد عدم قطعیت در عیب یابی دیزل ژنراتورها نیز موثر است.

با توجه به دو نکته قبل، همیشه در عیب یابی دیزل ژنراتور با دو روش متمایز روبرو هستید:

1) روش اول این است که با بررسی بیشتر دایره کاستی های احتمالی را محدود و محدود کنیم. این کار را تا جایی انجام دهید که در نهایت با مشکل خاصی مواجه شوید.

پس از این می توانید به راحتی مشکل را بسته به راه حلی که دارد حل کنید.

2) سعی کنید به ترتیب به تمام مشکلاتی که می تواند منجر به علائم موجود شود، به ترتیب اهمیت رسیدگی کنید. شما باید این را تا زمانی که علامت ناپدید شود دنبال کنید.
در روش اول فرآیند عیب یابی زمان بر خواهد بود اما هزینه و انرژی کمتری صرف تعمیر خواهید کرد زیرا با یافتن دقیق مشکل تنها اقدامات مورد نیاز برای رفع مشکل را اجرا خواهید کرد.

اما در روش دوم ممکن است وقت خود را برای عیب یابی تلف نکنید، بلکه باید انرژی و هزینه زیادی برای حل مشکلات صرف کنید.

گاهی ممکن است عیب و مشکل واقعی را که منجر به این علامت شده در آخرین مرحله تجربه کنید، یعنی چندین تعمیر و بازرسی بی نتیجه انجام داده اید.

در نهایت این شما هستید که در مورد استراتژی خود برای عیب یابی دیزل ژنراتور تصمیم بگیرید. اطلاعات ارائه شده توسط ما در این یادداشت برای هر دو روش قابل استفاده است.

نشانه های نقص موتور دیزل را دسته بندی کردیم.

ما معتقدیم که علائم در هنگام عیب یابی دیزل ژنراتور ابتدا به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

علائم مربوط به ژنراتور (بخش برق)
علائم مربوط به موتور (نیروی محرکه)

بر این اساس علائم موجود در هنگام عیب یابی موتور دیزل در دو دسته مجزا بررسی خواهد شد.

علائم مربوط به ژنراتور (بخش برق)

در ادامه به بررسی علائم موجود به صورت جداگانه می پردازیم و سعی می کنیم شایع ترین و منطقی ترین دلیل بروز هر علامت در مقابل آن را ذکر کنیم.

ولتاژ دستگاه در محدوده نرمال نیست (کمتر یا بیشتر): ایراد در تنظیم کننده ولتاژ (AVR) می تواند منبع آن باشد. همچنین می تواند به دلیل عدم تنظیم آن قطعه به جای نقص فنی باشد.

دستگاه به هیچ وجه ولتاژ خروجی ندارد: این می تواند نشانه ای از عیوب مختلف مانند آسیب به سیم پیچ و هسته ژنراتور، آسیب به رگولاتور ولتاژ، نقص در مدارهای کنترل و برد یا آسیب به پل دیود باشد.

دستگاه هنگام خروجی بار از دست می دهد: ممکن است به دلیل نقص در سیم پیچ ژنراتور یا قطعات آسیب دیده مانند استاتور و روتور باشد. البته ممکن است برای برد و مدارها مشکلاتی وجود داشته باشد.

به غیر از سه علامت فوق، هرگونه علامتی از جمله صدای اتصال، هرگونه نوسان در آمپر و ولتاژ خروجی می تواند به دلیل نقص در سنسورهای سوخت، پمپ ها، خرابی دینام، خرابی برد و اجزای برد باشد.

در این موارد توصیه می شود فورا استفاده از دستگاه را متوقف کنید.

علائم مربوط به موتور (نیروی محرکه)

با توجه به قسمت قبل، در این قسمت با ذکر علائم و علل احتمالی آنها، از بررسی و ادامه روند عیب یابی برقکار موتور دیزل استقبال خواهیم کرد:

موتور دیزل روشن نمی شود یا به سختی روشن می شود: این می تواند ناشی از چندین نقص فنی مشخص در دیزل ژنراتور باشد. ممکن است در وهله اول سوخت باک کم باشد.

در مرحله دوم ممکن است مسیر انتقال سوخت یا سایر لوله های اتصال هوا مسدود شود. مشکل بعدی که می تواند منجر به این علامت شود گرفتگی فیلتر (فیلتر سوخت) است.

در نهایت، اگر هیچ یک از عیوب فوق مشهود نباشد، باید سلامت پمپ اولیه مورد ارزیابی قرار گیرد. لازم به ذکر است که در صورتی که هیچ یک از عیوب فوق واضح و مشهود نباشد، تنها با دستگاه تشخیصی می توان مشکل را برطرف کرد.

موتور دیزل روشن می شود اما نه با سرعت موتور مناسب: این به دلیل عوامل متعددی از جمله گیرکردن شانه گاز فرسونگا، سنسور پیکاپ، نقص گاورنر یا محرک، ناهماهنگی ECU یا سایر عیوب مکانیکی است که ممکن است بدون باز شدن رخ دهد. بررسی دقیق ریشه نقص امکان پذیر نیست.

Write a Message

Your email address will not be published.

Related Posts

Call Now Button
× مشاوره آنلاین

Enter your keyword