با ساخت دیزل ژنراتور آشنا شوید

با ساخت دیزل ژنراتور آشنا شوید

با ساخت دیزل ژنراتور آشنا شوید

ساخت دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور دارای انواع و اقسام با شرایط و ویژگی های متفاوتی هستند که در مقالات مربوط به آن توضیحاتی ارائه شد.

ساخت این دستگاه توسط مهندسان متبحر، بر اساس اصول و مقررات مرتبط با خود انجام میگیرد.

در این مطلب شما را با ساخت دیزل ژنراتور آشنا خواهیم کرد.  به طوری که با مطالعه همه مطالب آن، اطلاعات و آگاهی جامعی را بدست بیاورید.

اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور

  1. باک و شاسی
  2. ضربه گیر
  3. فیلترها
  4. ژنراتور
  5. تابلو برق ژنراتور
  6. عایق
  7. منبع سوخت
  8. واسطه کوپله
  9. رادیاتور
  10. برزنت
  11. اگزوز (لوله اگزوز برش خورده به سمت پایین باشد تا باران وارد نشود)
  12. منبع اگزوز
  13. فوندانسیون
  14. کانال کولر
  15. موتور دمپر
  16. کانال کولر
  17. گردگیر
  18. دمپر هوای گرم و سرد

ساخت دیزل ژنراتور در اصفهان و تهران

در مرحله اول برای ساخت دیزل ژنراتور، ابتدا باید توان و نوع مصرف کننده مشخص شود، سپس جریان مصرف کننده را حساب میکنیم که این کار باید برابر با کیلو ولت آمپر (kva) دیزل ژنراتور باشد.

برای بارهای موتوری خالص توان دیزل ژنراتور 2/5 تا سه برابر توان الکتروموتور در نظر گرفته می‌شود و در بارهای ترکیبی ، توان دیزل ژنراتور به همین نسبت کمتر در نظر گرفته می‌شود. در مصرف کننده های نامتقارن جریان آن فازی که از همه بیشتر است را باید در نظر بگیرید.

به طور مثال اگر مصرف کننده ما یکی از فاز هایش 100 آمپر و دو فاز دیگر 80 آمپر مصرف میکردند ، دیزل ژنراتورباید 100kva انتخاب شود و اگر مصرف کننده موتوری خالص بود توان دیزل ژنراتور 250 کاوا و اگر نصف آن جریان مربوط به موتور بود و نصف دیگر روشنایی ، توان دیزل ژنراتور 150KVA تا 200kva در نظر گرفته میشد. این تلرانس به دلیل نوع موتور و توان آن می‌باشد.

پس در نتیجه هرمقدار نوع موتور مورد نظر دارای کیفیت بیشتر، راندمان و توان بالاتر و همچنین نو تر باشد، مقدار حداقل را می‌توان انتخاب کرد.

نکته ی مهم این است که دیزل ژنراتور در بارهای خازنی کاربردی ندارد بنابراین، باید از قرار دادن بانک خازنی روی برق دیزل ژنراتور به خاطر آسیب رساندن به ژنراتور و موتور به طور جدی خودداری کرد.

البته باید به این موضوع توجه کرد که این مطالب در مورد ژنراتورهای معمولی در ایران (ژنراتورهای شنت) واقعی است و در صورت نیاز به بار ضربه از ژنراتورهای pmg یا ebs استفاده کنید.

مثلا ژنراتور دارای سیستم تحریک EBS توانایی این را دارد که در لحظه 3 برابر جریان نامی ژنراتور را در خروجی تامین کند.

جدول ضرایب تبدیل آمپر kva و kw

pf :کسینوس فی یا ضریب توان ژنراتور است که در دیزل ژنراتور های با توان پایین آنرا 0/8 در نظر بگیرید و در ژنراتورهای با توان بالا به برچسب ژنراتور توجه کنید.

پس توان ژنراتور مورد نظر را برابر با ماکزیمم جریان مصرف کننده در نظر میگیریم. البته ماکزیمم جریان خروجی ژنراتور 1.44 برابر کاوای ژنراتور سه فاز میباشد ولی این جریان لحظه ای بوده  و ژنراتور بصورت دائم نمیتواند آنرا تامین کند.

چه موتوری برای ژنراتور باید انتخاب کرد؟

  • یکی از موضوعاتی که در انتخاب موتور باید به آن توجه کرد؛ تلفات توان در تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است. البته که باید توان موتور، یک درجه از توان ژنراتور بالاتر در نظر گرفته شود.
  • محاسبه توان موتور بر حسب و اساس اسب بخار یا hp ذکر میشود. هر اسب بخار برابر است با 746 وات. مثلا توان یک موتور 100اسب برابر  با 74/6kva  است. موتورها در انواع ecu دار(کامپیوتری ) و بدون ecu ساخته میشوند.
  • تابلو برق ژنراتورهای ecu دار مجهز به برد کنترل ژنراتور میباشد و این نوع تابلو بهتر و گرانتر است. دیگر ویژگی موتورهای ecu دار، راندمان بالا مصرف سوخت پایین تر میباشد. همچنین این نوع موتور ها نسبت به بارهای ضربه بهتر جوابگو هستند.
  • موتورهایی که از گاورنر و اکچویتر برقی برخوردارند، مناسب هستند. موتورهای گاورنر مکانیکی، موتورهای دارای پمپ انژکتور برقی و مکانیکی  نیز در همین رده قرار میگیرند.
  • قدرت خروجی هر موتور برقی با یکدیگر متفاوت است و هرچقدر که موتور قوی تر باشد؛ تولید برق نیز بیشتر خواهد بود. در نظر داشته باشید که دینام باید متناسب با قدرت و برق تولیدی مورد نیاز باشد.
  • اکثریت موتور ها صدا دارند ولی برخی از آنهای صدای کمتری نسبت به نوع دیگر دارد. صدای کم به دلیل استقرار موتور در اتاقک بوده و باعث میشود آلودگی صوتی کمتری تولید کند. البته این کار جالب نیست، چون برای کنترل گرمای آن از حداکثر توان موتور استفاده نمیشود.
  • برای انتخاب یک موتور با کیفیت، به کارخانه سازنده دقت کنید و از استانداردهای آن مطلع شوید.

برای انتخاب نوع یا برند موتور دیزل ژنراتور چگونه چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

قیمت موتور نیز همانند ژنراتور به کیفیت آن وابستگی دارد. پس به این موضوع جهت انتخاب موتور، دقت نمایید.

این موتورهای مصرفی با کیفیت به ترتیب شامل؛ ولوو سوئد – کاترپیلار امریکا (البته بیشتر بصورت کوپله فابریک -یعنی دیزل ژنراتور آماده وارداتی -وجود دارند ) – پرکنز انگلستان – کامینز امریکا – بنز ، مان و دویتس آلمان – ام تی یو امریکا – لوول چین – گرین پاور ایتالیا- موتور سازان تبریز و…  میشود.

به انواع توان یا ظرفيت های موتور توجه داشته باشید و متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

ظرفیت اضطراري یا (standby): دارای 500 ساعت بهره برداري در سال بدون امكان اضافه بار.

ظرفيت قدرت اولیه یا (prime power): عدم محدودیت در ساعت های بهره برداری، 60 تا 800 درصد ظرفیت نامی، 10 درصد اضافه بار در یک ساعت؛ هر 12 ساعت کار.

ظرفيت دائم کار یا (Continuous Base Load): عدم محدودیت در ساعت های بهره برداری، 10 درصد اضافه بار در یک ساعت؛ هر 12 ساعت کار. ( برای موقعیتهای ضروری)

هرچند در انتخاب موتور می‌توان موتور کامیون را مورد استفاده قرار بگیرد. برتری آن این که موتور کامیون بخاطر تولید بیشتر ارزانتر است ولی باید دور آن بر روی 1500 دور بر ثانیه تنظیم شود. برای انجام این کار با شرکت سرویس ژنراتور تماس بگیرید.

ﻛﻮﭘﻠﻪ کاری به چه مفهومی است؟

کوپله کردن به این معنی است که دو جسم متحرک دوار را به یکدیگر وصل کنیم. به انجام چنین کاری کوپله کاری گویند که توسط کوپله کار انجام می‌شود.

موتور و ژنراتور بوسیله واسطه یا بدون واسطه به یکدیگر کوپل می‌شوند. ژنراتورها در چند نوع si1 یا si2 یا si3  و یک سر بلبرینگ یا دو سر بلبرینگ و شافت دار یا صفحه ای تولید میشوند که در انتخاب نوع موتور موثر هستند.

اگر چه میتوان انواع مختلف موتور و ژنراتور را به واسطه کوپله به یکدیگر کوپل کرد. ژنراتورهای شافت دار به موتورهای شافت دار بوسیله واسطه کوپله و لاستیک به یکدیگر کوپل شده ولی دیزل ژنراتورهای جدید و پیشرفته به صورت صفحه ای بوسیله یک طوق به یکدیگر کوپل می‌شوند.

واسطه کوپله و طوق را تراشکارهای کوپله کار، پس از رفتن به ریخته گری ساخته می‌شوند.

مراحل کوپله کاری

1-    تعیین و مشخص کردن ژنراتور تک بلبرینگ( صفحه دار) یا جفت بلبرینگ (شفت دار)

2-    در صورت تک بلبرینگ بودن باید ژنراتور به طور مستقیم و بی واسطه به موتور با پیچ نصب و ثابت شود و صفحه کوپلینگ ژنراتور، داخل پله فلایول موتور قرار میگیرد. پس از اطمینان از کارهای انجام شده، یچ های داخل توسط ترکمتر به یک میزان مشخص سفت می گردد. این کار در حالتی صورت میگیرد که قطر فلنچ ژنراتور با پوسته فِلایویل برابر است.

اما در صورتی که قطر فلنچ ژنراتور با پوسته فِلایویل برابر نیست؛ به ساخت واسطه و کوپلینگ نیاز است. این کار به تبحر و مهارت بالایی احتیاج دارد و کوچکترین خطا در انجام محاسبات، سبب آسیب های جدی به موتور خواهد شد.

با در نظر گرفتن استاندارد BS 5000، مراحل کوپله کاری انجام میگیرد.

چه عواملی کوپله کاری را متمایز میکند؟

  • اسمبل کردن دیزل و ژنراتور
  • استفاده از لوازم جانبی با کیفیت
  • تابلو کنترل دیزل ژنراتور
  • تاثیر در کیفیت نهایی به خاطر قطعات استفاده شده در تابلو کنترل
  • استفاده از بهترین نوع رنگ برای قطعات فلزی از شاسی، فریم تابلو، کوپله دیزل ژنراتور
  • به کار بردن ورق مرغوب در ضخامت مناسب و متناسب با وزن دیزل ژنراتور.
  • مصرف گلند های مقاوم در برابر نفوذ آب و گرد و غبار جهت تابلو و ژنراتور

ساخت شاسی دیزل ژنراتور

بعد از کوپله شدن موتور و ژنراتور ، نوبت به ساخت شاسی می‌رسد. شاسی معمولا دارای باک است. باک مورد نظر زیر ژنراتور قرار می‌گیرد؛ ولی زیر موتور را به خاطر راحتی در تعمیر و تعویض روغن آن خالی می‌گذارند.

اندازه‌های شاسی باید بزرگتر یا برابر دیزل ژنراتور ساخته شود و ضخامت ورق آن بستگی به وزن دیزل ژنراتور از ورق پنج میل به بالا دارد. موتور و ژنراتور توسط دسته‌های موتور و ژنراتور از طریق ضربه گیر و پلی به شاسی وصل می‌شوند.

اگر وزن دیزل ژنراتور خیلی زیاد باشد و به چند تن برسد در این صورت زیر دسته موتور و ژنراتور ضربه گیر نمیگذارند و بجای آن زیر شاسی از لاستیک های ضربه گیر پهن استفاده می‌کنند. باید توجه شود که زیر دسته موتور و ژنراتور اگر ضربه گیر گذاشته شود زیر شاسی دیگر ضربه گیر قرار ندهید وگرنه لرزش دیزل ژنراتور بسیار زیاد می‌شود. باک مورد نظر معمولا  بین 200 تا 500 لیتر در دل شاسی قرار می‌گیرد.

به طور معمول در مکانی خارج از اتاق دیزل ژنراتور مخزنی بزرگ‌تر در دل زمین قرار می‌گیرد و بوسیله لوله کشی و پمپ گازوئیل و تابلوی کنترلی اتوماتیک یا دستی ، باک شاسی پر می‌شود.

ساخت تابلوی کنترلی دیزل ژنراتور

در این مرحله ساخت تابلوی کنترلی دیزل ژنراتور انجام می‌شود. در فرایند انتخاب تابلوی مورد نظر باید کارایی دیزل ژنراتور مشخص شود. تابلوها برای کاربردهای  سوییچی ، دستی ، اضطراری ، چنج آور، سنکرون دو یا چند دیزل ژنراتور با هم، سنکرون یک دیزل ژنراتور با برق شهر و در پیشرفته ترین حالت سنکرون دو یا چند دیزل ژنراتور باهم و سنکرون شدن با شبکه برق ساخته می‌شوند.

تابلوی دیزل ژنراتور نوع سوییچی آن از ساده ترین انوع تابلو می‌باشد و در آن بوسیله یک سوییچ ، دیزل ژنراتور را روشن و خاموش می کنند که بر روی آن، آمپر متر و ولتمتر و فرکانس متر و ساعت کار کرد دیزل ژنراتور نصب میگردد.

نقص تابلوهای سوییچی که کم‌ترین محافظت از دیزل ژنراتور و مصرف کننده را شامل می‌شود و احتمالا آسیب دیدن آن دو،  زیاد می‌باشد.

در تابلو ی سوییچی باید حتما توجه شود که در موقع افتادن فشار روغن و یا افزایش بیش از حد دمای آب دیزل ژنراتور خاموش شود. زیرا موتور باید به صورت برقی امکان خاموش شدن به وسیله استوپ سلونویید ، داشته باشد.

تابلوی دستی مجهز به برد کنترلی دیزل ژنراتور، تابلویی است که بوسیله یک plc دیزل ژنراتور را به صورت دستی روشن و خاموش می‌شود.

این تابلو در زمان‌هایی قابل استفاده بوده که برق شهر موجود نباشد. هرچند که در بعضی مکان‌ها برای ارزان‌تر شدن تابلو برق، این تابلو به شکل اضطراری نصب می‌شود. به این صورت کلیدی ورودی کنتور با قطع برق شهر، خاموش میکنند.

بعد از روشن کردن دیزل ژنراتور کلید خروجی دیزل ژنراتور را متصل می‌کنند تا مصرف کننده تغذیه شود و اگر برق شهر بازگرددغ عکس این عمل را اتفاق می‌افتد.

همچنین، اگر این مراحل را به اشتباه انجام دهند برق شهر و ژنراتور با هم برخورد کرده و ژنراتور دچار آسیب می‌شود. تابلو چنج آور یا اضطراری، توسط دو کنتاکتور یا کلید موتوردار، عمل قطع و وصل برق را به صورت اتوماتیک بر عهده دارد.

برد کنترلی این تابلو پس از قطع شدن برق شهر ، می‌تواند ژنراتور را اتوماتیک شروع کرده و کنتاکتور مربوط به آن‌را بچسباند. برتری این تابلو این‌که عمل کنترل و حاظت از برق شهر، مصرف کننده و ژنراتور را به حالت اتوماتیک با ضریب اطمینان بالا و سریع انجام می‌دهد.

تابلوی سنکرون دیزل ژنراتور چیست؟

در شرایط اضطراری زمانی که بخواهیم با چند برق شهری و دیزل ژنراتور، موازی سازی کنیم؛ در واقع باید از تابلوی سنکرون بهره بگیریم. یکی از موارد مهم در این کار، حفاظت در سیستم سنکرون است که خطراتی به دیزل وارد نشود و تحت نظارت باشد.

از مزیت های مهم سنکرون، افزایش توان خروجی با هزینه ای کمتر از خرید یک دیزل ژنراتور قوی تر میباشد.

جهت راه اندازی سیستم سنکرون، باید همه دیزل ژنراتور ها با یک درجه و خجم خروجی PITCH یکسان باشد.

به این گونه که در زمان‌هایی که برق شهر می‌خواهد قطع شود؛ با اعلام آن زودتر از زمان موعد به وسیله شرکت برق ، اپراتور دیزل ژنراتور را با برق شهر سنکرون پارالل می‌کند. آن گاه پس از انتقال بار بر روی دیزل ژنراتور کنتاکتور برق شهر را قطع می‌کند و در حالت بازگشت برق شبکه دو مرتبه دیزل ژنراتور را سنکرون پارالل می‌کند.

پس از انتقال بار بر روی برق شهر کنتاکتور ژنراتور را قطع می‌کند و دیزل ژنراتور را خاموش می‌نماید. این عمل می‌تواند به دست یک کلید صفر و یک انجام شود.

به این گونه که فرد در اتاق کنترل با گذاشتن کلید روی یک باعث می‌شود دیزل ژنراتور پس از سنکرون شدن به مدار بیاید و مصرف کننده از آن تغذیه کند. و با قرار دادن کلید روی صفر بار ژنراتور به صفر رمپ کرده به حالت قبل باز گردد. پس از خنک شدن ، خاموش شود.

استفاده از سیستم سنکرون چه مزیت هایی دارد؟

  • در صورت قطعی برق شهر، قطع دیزل ژنراتورها حس نمیشود.
  • قادر به تغذیه بار چندین ژنراتور
  • ایجاد ظرفیت بیشتر و بزرگتر و پایداری سیستم با موازی سازی ژنراتور ها
  • افزایش اعتماد پشتیبانی شبکه ای
  • امکان خارج کردن مدار برای عملیات تعمیر و نگهداری
  • کاهش زمان امور مربوط به نگهداری و تعمیر دیزل ژنراتور، چرا که خدمات و قطعات کوچک به راحتی در دسترس قرار میگیرند.
  • امکان طراحی گسترش تقاضای بار برای افزودن دیزل ژنراتورهای دیگر به آن در آینده
  • قابلیت انعطاف پذیری
  • اثربخشی و عملکرد کیفی بالا

توان دیزل ژنراتورها

استاندارد ایزو ۸۵۲۸ سه دسته توان برای موتور دیزل ژنراتورها تعریف می‌کند که عبارتند از:

(توانstandby اضطراری): توان اضطراری برای ۳۵۰ تا ۴۰۰ ساعت کار در سال تعریف می‌شود. با این توان موتوردیزل ژنراتور می‌تواند به ازای هر ۱۲ ساعت کارکرد ۱۰% توان اضافه (overload) داشته باشد .

توان prime : این توان به دو شکل مختلف:

الف) ۷۵۰ ساعت کار در سال   ب) نامحدود در سال به شرط اینکه هر ۷۵۰ ساعت متوسط توان کشیده شده از ژنراتور از ۸۰% توان prime بیشتر نباشد .

توان دائم continuous : این توان به معنای کارکرد ۲۴ ساعته و بدون وقفه است که بیشتر برای نیروگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد. موتور ژنراتورهای با دور پایین و موتورهای گازسوز دارای این توانایی هستند. از این توان می توان برای ۷۰۰۰ ساعت یا بیشتر در سال استفاده کرد.

حال سوال این است که؛ تهويه مكان استقرار دیزل ژنراتور چگونه انجام می‌شود؟

هدف نهايى تهويه ، خارج كردن هواى گرم از محل استقرار ديزل ژنراتور و وارد كردن هواى آزاد از خارج و با حداقل گردش دوباره، به داخل مكان مى باشد. تصویر زیر مناسب ترين وضعيت استقرار دستگاه را نسبت به ديوارهاى مكان استقرار را به ما نشان می‌دهد. هواى آزاد را از پايين ترين ارتفاع ممكن به طرف رادياتور هدايت كنيد.

استقرار دستگاه در نزديكى ديوار و بدون واسط، به‌ صورتی كه رادياتور با دريچه خروجى ديوار فاصله داشته باشد، مورد پسند نمی‌باشد. به این دلیل که هنگام كار دستگاه، مقدارى هواى گرم از فاصله ايجاد شده بين رادياتور و ديوار مجدداً به داخل رادياتور گردش خواهد كرد و اين کار باعث پايين آمدن كارآيى خنك سازى و نهايتاً مشكلات ناشى از گرم شدن هواى داخل می‌گردد.

به این نکات توجه داشته باشید:

  • دريچه خروجى ديوار(دمپر هوای گرم) بايد دذ حدود 25 % وسيع تر از شبكه رادياتور و مطابق شكل هندسى آن باشد.
  • دريچه هواى ورودى(دمپر هوای سرد) همچنین بايد حدود 25 % وسيع تر از شبكه رادياتور باشد، و با توجه به فن (پروانه) موتور كه از نوع مكنده است و هوا را به داخل مى كشد، هوا در شروع از روى ژنراتور عبور می‌کند و بعد از آن به موتور مى‌رسد و به وسیله رادياتور به بيرون دميده مى شود. از جهت دريچه هواى ورودى بايد در سمت جهت وزش باد ايجاد شده باشد.
  • در این حالت نصب هر  محافظ (تورى، كركره، صفحات صداگير ….) بر روى دريچه هاى ورود و خروج هواى مكان، از آنجايى كه دسته از محافظ ها در برابر جريان هوا مقاومت ايجاد مى‌کنند، ابعاد دريچه ها را بايد وسيع تر از ميزان تعيين شده ايجاد کرد. (توضیح داده خواهد شد)
  • براى خنثى نمودن لرزش‌هاى احتمالى و پايين آوردن ميزان صدا، واسط هدايت خروجى بين رادياتور و دريچه خروج هوا را از جنس ارتجاعى (لاستيك، پلاستيك، برزنت ….) انتخاب كنيد.
  • در صورتی به علت شرايط مكانى، خروجى دود اگزوز و دودكش ساختمان مشترك مى باشد، در این مرحله يك عدد فن بر روى انتهاى خروجى دود نصب کنید، تا در صورت همزمان بودن عملكرد موتور و مشعل ساختمان، بتوان آن را فعال و دود موجود دودكش را سريعتر خارج کرد تا از ايجاد Back Pressure كه باعث گرم شدن موتور مى گردد، جلوگيرى کرد.
  • براى مثال:

یک رادياتورى كه داراى 1/25متر مربع مساحت شبكه است، دريچه ورود و خروج هوا بايد 1/56 متر مربع باشد و چنانچه محافظ دريچه (تورى، كركره، ….) نصب شده باشد، مساحت دريچه بايد به اندازه 1/95  متر مربع افزايش پیدا کند.

آیا برای صدای دیزل ژنراتور نیازمند به اطاقک ضد صدا هستیم؟

وابسته به موقعیت استفاده؛ اگر در مکان‌هایی که نمی خواهیم آلودگی صوتی داشته باشیم، قطعا نیازمند به استفاده از اطاقک ضد صدا هستیم. به این دلیل که دیزل ژنراتور در زمان کار، صدای زیادی ایجاد می‌کند.

به چه روشی دیزل ژنراتور را بی صدا (Silent) می‌کنند؟

دیزل ژنراتورها خصوصا آنهایی که در حجم‌های بالا و با سیلندرهای زیاد کار می‌کنند، صدای گوش خراشی دارند که این توانایی را دارد که  سبب اذیت و آزار اطرافیان بشود. به این دلیل برای آن‌ها کاور یا اصطلاحاکانوپی قرار می‌دهند. این کانوپی‌ها به لحاظ ظاهری دستگاه را کاملا می‌پوشانند و دلیل کم کردن صدای موتور ژنراتور می‌شوند.

مسلما لازم است برای تهویه فضای اطراف موتور و گرم شدن آن، فضایی هم برای ورود و خروج هوا در نظر بگیریم به این دلیل صدای موتور نمی‌تواند بیش از ۶۰ الی ۸۰ دسی بل (dB) کاهش یابد.

بدین سبب در حالتی که کاهش صدای بیشتری مورد نیاز باشد، باید فکر دیگری کرد که راهکار معمول آن ساختن اتاقکی است که دارای دیوار و سقف عایق باشد. این اتاق ها هم نیاز به رعایت استاندارهایی هستند.

همچنین اینکه باید هواکش‌هایی در دیواره دو طرف اتاقک جهت ورود و خروج هوا نصب شده باشد و همچنین جایی برای خروجی اگزوز در سقف یا ارتفاعی از دیوار اتاقک در نظر گرفته شود. به طور معمول در دیوار اتاقک‌ها از بلوک سفالی یا سیمانی تو خالی استفاده می‌شود. عایق پشم شیشه و یونولیت هم می‌تواند در دو طرف دیواره ها و سقف تاثیر زیادی در کاهش صدا داشته باشد.

تعداد سیلندر دیزل ژنراتور را چگونه می توان تشخیص داد؟

در دیزل ژنراتورهای خانواده کاترپیلار، دو رقم آخر نشان دهنده این است که تعداد سیلندر چه مقدار هستند. کلا Arrangement Number هر دستگاه نشان دهنده اینکه که موتور این دستگاه مختص چه محصولی می‌باشد.

دیزل ژنراتورهای کاترپیلار هم یکی از برندهای شناخته شده و پرکاربرد در حوزه تامین انرژی برق هستند.

محاسبات فوندانسیون محل نصب دیزل ژنراتور چگونه است؟

به دلیل اینکه برخی دیزل ژنراتور ها وزن سبک تری نسبت به دیگر دستگاه ها دارند و  همچنین به علت توزيع مناسب نيروهاى ديناميكى وارد بر زمين، برای نصب دیزل ژنراتور به فونداسیون قوی نیاز نیست. فقط آن مکان مورد نظر باید صاف باشد تا زمان کار گرد و خاکی بلند نشود.

اما دیزل ژنراتور های سنگین متفاوت هستند.

فونداسيون بايد حداقل 40 الى 50 سانتيمتر در كليه جهات از شاسى موتور ديزل وسيع تر باشد تا كارهاى سرويس و نگهدارى آن آسان انجام شود و 10 الى 20 سانتيمتر از كف محل بلندتر باشد. عمق فونداسيون مطابق فرمول زير محاسبه مى شود:

(d × w × L)/[(kg) وزن كلى ديزل ژنراتور] = (D) عمق فونداسيون

باید زمین و کف مکان استقرار را پس از برآورد عمق فونداسيون، دستگاه دیزل ژنراتور را بررسى كنيد. چرا که باید توانایی و تحمل بارهای وارده را داشته باشد.

اخطار و نکته مهم: مراقب ريزش هر گونه سيال (آب، روغن، سوخت گازوئيل) باشید. ظرف مناسبی در صورت موارد اضطراری جهت جمع آوری آنها به همراه داشته باشید.

ابعاد دیزل ژنراتور

ابعاد دیزل ژنراتورها، با توان متفاوت دارای انواعی است و از دو متر تا حتی به اندازه ی یک کانتینر ۲۰ فوت و بیشتر ابعاد دارد.

احتراق درونی دیزل ژنراتور چگونه صورت می‌گیرد؟

همانطور که در مطالب  قبلی به آن پرداختیم؛ دیزل ژنراتورها از ترکیب موتور دیزلی و ژنراتور تشکیل شده اند.

موتور دیزلی سوخت دیزل را به منظور تولید حرکت برای ژنراتورمی‌سوزاند و پس از آن ژنراتور حرکت را بواسطه نیروی الکترومغناطیس به الکتریسیته تبدیل می‌کند.

دو جزء مختلف موتور و ژنراتور الکترومغناطیس با میل لنگی به یکدیگر وصل شده و حرکت تولید میشود. توسط موتور دیزلی را به آهنربای ژنراتور منتقل می‌کنند. موتور دیزلی با یک احتراق درونی کوچک روشن می شود.

در این موتورها دریچه ای تعبیه شده که سوخت را کنترل می‌کنند و سرعت موتور دیزلی را تحت کنترل در می‌آورند. این کار موجب استاندارد شدن قدرت خروجی ژنراتور می شود.

سپس همزمان با چرخاندن میل لنگ توسط موتور دیزلی متصل به ژنراتور، محور اصلی آن درون محفظه آلترناتور می چرخد و این حرکت با سرعت بالا، سبب چرخش آهن ربا درون سیم پیچ ژنراتور می شود. به این ترتیب با استفاده از قانون القای الکتریکی، الکتریسیته تولید می شود.

وظیفه گاونر یا کلید هدایتگر، در صورت افزایش مصرف با بالابردن سرعت، الکتریسیته مورد نیاز را تامین کند، تا در صورت افزایش یا کاهش ناگهانی، میزان تولید برق را کنترل کند.

تقسیم بندی دیزل ژنراتورها از لحاظ شکل و سرعت

طراحی دیزل ژنراتورها به دو صورت V شکل و I شکل تقسیم میشوند. نوع  V یا مدل خورجینی، نیازمند دقت بالا در تعمیر و نگهداری هستند و بالانس آنها متفاوت است. محور سیلندر از ویژگی دیزل های نوع I یا خطی، میباشد.

سرعت دیزل ژنراتورها:

دیزل ژنراتورهای پردور: با سرعت ۷۵۰ تا ۱۵۰۰ دور در دقیقه، نسبت وزن به قدرت کمتر و سرعت بارگیری و راه اندازی بیشتر است.

دیزل ژنراتورهای با دور متوسط: در هر دقیقه حدود ۴۵۰ دور، تعداد دور آنها از ۴۰۰ دور در دقیقه کمتر است.

كانوپـی؛ نوعی كانتینر محافظ دیزل ژنراتور

یک محافظ دیزل ژنراتور است برای پوشش های ضد صدا، کاربرد دارد. به عنوان یک امنیت و حفاظت فیزیکی نیز عمل میکند. از دیگر های مزیت های این محافظ؛ جهت دسترسی آسان به دیزل ژنراتور، امکان انجام تعمیرات جزئی بدون نیاز به برداشتن كاناپی و دارای سیستم تهویه مناسب برای جلوگیـری از افزایش حرارت درون اتاقک، میتوان اشاره کرد.

دوگانه سوز کردن دیزل ژنراتورها، شامل چه مزیت هایی است؟

دیزل ژنراتورهای دوگانه سوز: ترکیب سوخت گاز و گازوئیل  به صورت همزمان

  • کاهش هفتاد درصدی مصرف گازوئیل
  • کاهش هزینه های تهیه و تامین سوخت گازوئیل
  • کاهش هزینه برق تولیدی
  • کاهش آلایندگی گاز خروجی اگزوز موتور در حالت کار به صورت سوخت ترکیبی
  • عدم ایجاد تغییر عمده و اساسی در ترکیب و ساختار کلی موتور و نیز مسیر سوخت رسانی
  • عدم ایجادافت توان واقعی
  • عکس العمل سریع موتور در بارهای ضربه ای و غیرخطی (همانند کار در وضعیت ۱۰۰ درصد گازوئیل)
  • انعطاف پذیری تغییر ترکیب سوخت در هر زمان از کار موتور و بدون وقفه
  • شرکت های ارائه دهنده این خدمات، دیزل ژنراتورو موتورهای دیزلی را با توان های مختلف و بصورت فروش یا اجاره، به مشتری ارائه می دهند.

Write a Message

Your email address will not be published.

Related Posts

Call Now Button
× مشاوره آنلاین

Enter your keyword