تعمیر دیزل ژنراتور پرکینز

تعمیر دیزل ژنراتور پرکینز

تعمیر دیزل ژنراتور پرکینز

تعمیر دیزل ژنراتور پرکینز تقریباً شبیه تعمیرات دیزل ژنراتور کامینز یا کمنز می‌باشد. سازنده این موتور، کشور انگلستان است. تعمیر دیزل ژنراتور پرکینز نیز مانند کمنز دارای دو بخش برقی و مکانیکی می‌باشد. کشور چین مدلی شبیه به دیزل ژنراتور کمنز را با نام لول (lovol) ارائه داده و کیفیت آن نسبت اصلش پایین‌تر است. تعمیر دیزل ژنراتور لوول به‌راحتی امکان‌پذیر است ولی قطعات آنها کمیاب‌تر است.

موتور پرکینز از توان 5kva تا 2000kva ساخته می‌شوند.

نوع‌های جدید ecu دار پرکنز، کیفیت بیشتری از لحاظ باردهی، استهلاک، خرابی، مصرف سوخت و آلایندگی نسبت به کمنز دارند.

تعمیر تابلو برق دیزل ژنراتور پرکینز

شرکت fg wilson سازنده پرکنزهای کوپله فابریک با ژنراتور و تابلو و بردهای کنترلی ساخت خود می‌باشد. این دستگاه‌ها دارای ecu یا دارای گاورنر و اکچویتورهای برقی جهت کنترل دور دیزل ژنراتور هستند. این نوع دیزل ژنراتورها نسبت به کمنزهای ecu دار راحت‌تر می‌توانند دستی شوند. چرا که بردهای کنترلی پرکینز اف جی ویلسون بسیار گران است.

لذا متخصصین شرکت سرویس ژنراتور برد قبلی آنها را می‌توانند از مدار خارج و بردهای کنترلی ارزان و در دسترس را روی آنها نصب کنند.

بخش تعمیرات برقی ژنراتور پرکینز

در این بخش، باید به عیب‌یابی سیستم پرداخت و معمولاً در دیزل ژنراتورهایی که روشن نمی‌شوند رله‌های دستگاه خراب شده‌اند. پس از آن سیم‌کشی و سنسورها را چک کنید. جهت استارت زدن دستی می‌توانید برق خاموش‌کن را قطع نمایید و استارت بزنید و اهرم اکچویتور را روی 1500 دور ببرید و مقادیر سنسورها را چک کنید.

حتماً سریعاً فشار روغن را چک کنید، اگر پایین بود موتور را سریعاً خاموش‌کنید و اول آن ایراد را رفع کنید. سیم‌کشی‌ها را چک کنید که قطع یا اکسیده نشده باشند.

سر باتری را چک کنید و با آب، جوش شوره و کثیفی آن را برطرف کنید. آب و ضدیخ، گازوئیل، روغن و فیلترهای دستگاه را چک کنید و مطمئن شوید یک سال بیشتر از تعویض آنها نگذشته باشد.

فیلتر روغن را باز کنید و از نبود پریسه یا براده آهن در آن مطمئن شوید. برد کنترلی را چک کنید و در صورت خرابی تعویض نمایید. گاورنر، پیکاپ، اکچویتور و رله‌های مربوطه را چک کنید.

چه تمهیدات امنیتی در مقابل آتش یا انفجار دیزل ژنراتور پرکینز را باید در نظر داشت؟

تمام سوخت‌ها، اکثر روان‌کننده‌ها، برخی ترکیبات خنک‌کننده و مایعات نشتی قابل اشتعال هستند. محیطی که در آن گازهای قابل احتراق به سیستم ورودی هوا کشیده شود؛ این گازها سرعت موتور، صدمه شخصی و یا آسیب موتور را افزایش می‌دهند.

اقدامات مهم جهت جلوگیری از انفجار موتور دیزل ژنراتور

  • تمام مواد قابل اشتعال را از موتور جدا کنید
  • پارچه‌های روغنی را دز ظروف محافظ بگذارید و از کشیدن سیگار اطراف آن خودداری کنید.
  • شعله در نزدیکی موتور نباشد. (سپر محافظ (در صورت وجود) از اگزوز داغ محافظت می‌کند)
  • اگر اجزاء سیستم روغن یا سوخت دچار شکستگی و یا نشتی شده است، ترمیم کنید.
  • در خطوط لوله یا مخازن که حاوی مواد قابل اشتعال هستند؛ جوشکاری نکنید.
  • اتصالات سیم‌کشی‌ها و کابل‌ها را هر روز بررسی کنید.
  • تمام اتصالات برق را تمیز کنید؛ همه را با گشتاور توصیه شده سفت کنید و از کابل یا سیم‌های کوچک‌تر استفاده نکنید.
  • فیوزها یا قطع‌کننده مدار را چک کنید. (جرقه زدن می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود)
  • برای تمیز کردن سر سم و کابل‌ها از آب جوش و در صورت نیاز از سمباده نرم استفاده کنید.
  • خطوط و شیلنگ‌ها در معرض فشار نباشند. زیرا نشت می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود.
  • فیلترهای روغن و فیلترهای سوخت باید به‌درستی نصب و محکم شوند.
  • همیشه قبل از سوخت‌گیری موتور را خاموش‌کنید.

برای راه‌اندازی موتور و یا استارت زدن چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

1- برای راه‌اندازی اولیه یک موتور پرکینز جدید، موتور بازسازی شده و یا تعمیری، باید موتور خاموش باشد. زیرا اگزوز موتور شامل دوده است و ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. توجه داشته باشید دریچه اگزوز به سمت هوای آزاد هدایت شود.

2- بر روی موتور یک تگ هشدار “DO NOT OPERATE” وجود دارد. این برچسب هشدار مشابه که به سوئیچ استارت یا به بردهای کنترلی متصل می‌باشد. قبل از استارت موتور پرکینز اطمینان حاصل کنید که هیچ‌کس اطراف آن و یا چیزی روی آن نیست. تمام پوشش‌های محافظ باید نصب شود، زیرا قطعات در چرخش، ممکن است منجر به حادثه شوند. مدارهای اتوماتیک را غیرفعال کنید.

3- در وضعیت اضطراری از دکمه توقف اضطراری (در صورت وجود) استفاده کنید. اگر سرعت بالا شد، موتور را خاموش‌کنید. در زمان راه‌اندازی اولیه یک موتور جدید پرکینز یا یک موتوری که سرویس شده است آن را می‌توان با قطع کردن شیر منبع سوخت و یا قطع ورود هوا به موتور خاموش کرد. i02176668

4- هرگز مدار شارژر یا باتری پرکینز را قطع نکنید. باتری در زمان شارژ می‌تواند سبب ایجاد گازهای احتراق شود که از طریق بعضی از باتری‌ها تولید می‌شوند. برای جلوگیری از به وجود آمدن جرقه‌های آتش‌زا، منفی باتری را در پس از مثبت متصل کنید. سیم‌های الکتریکی را روزانه بررسی و سفت کنید.

5- زمین کردن برای سیستم الکتریکی موتور پرکینز، لازم است. زمین نادرست سبب ایجاد مسیرهای مدار الکتریکی، کنترل نشده و غیر قابل اعتماد شوند.

6- سیم‌کشی الکتریکی کنترل نشده می‌تواند منجر به آسیب به یاطاقان اصلی، یاطاقان میل‌لنگ و یا قطعات آلومینیومی شود.

7- برای اطمینان از عملکرد صحیح باتری، چک کنید که منفی باتری به ارت متصل باشد.

8- بررسی کنید که تمام اتصالات باید محکم و بدون خوردگی باشند. بدنه دینام باید با کابلی مناسب به منفی باتری شده باشد.

موتور پرکینز مدل 1104:

1-خروجی آب رادیاتور 2- ورودی روغن 3- فیلتر گازوئیل ثانویه 4- استارت 5- گیج روغن 6- فیلتر گازوئیل اولیه 7 و 8- فیلتر روغن 9- ورودی آب رادیاتور 10- واتر پمپ 11- تسمه

12 و 13- جای قلاب جرثقیل  14- دینام  15- توربو شارژ  16- پیچ تخلیه روغن  17- دنده فلایویل  18- محل تخلیه آب رادیاتور

موتور پرکینز مدل 1103 :

1-خروجی آب رادیاتور پرکینز  2- فیلتر گازوئیل ثانویه پرکینز  3- سوزن‌های پرکینز  4- خنک‌کن روغن پرکینز  5- لوله بخار روغن پرکینز  6- گیج روغن پرکینز  7- فیلتر اولیه گازوئیل پرکینز  8 و 10- فیلتر روغن پرکینز  9- پیچ تخلیه روغن کارتل پرکینز  11- ورودی آب رادیاتور پرکینز  12- واترپمپ پرکینز  13- تسمه‌های پرکینز

14- دینام پرکینز  15- سوپر توربو شارژ پرکینز  16- استارت پرکینز  17- دنده فلای ویل پرکینز  18- پوسته اطراف فلایویل پرکینز  19- محل تخلیه آب پرکینز

توضیحات مکانیکی موتور پرکینز

  • توربو شارژ افتر کولر
  • توربو شارژ
  • اگزوز

مشخصات موتور پرکینز

توجه داشته باشید: قسمت جلو موتور پرکینز سمت رادیاتور و انتهای موتور پرکینز سمت فلایویل است. چپ و راست موتور از سمت دنده فلایویل تعریف شده است. سیلندر شماره 1 سیلندر جلو است.

محل قرارگیری سیلندرهای موتور دیزل پرکینز و سوپاپ‌های دود و هوا. (A) دریچه ورودی. (B) دریچه‌های خروجی

مشخصات فنی و کاتالوگ دیزل ژنراتور پرکینز

تعمیرکار برای تعمیر ژنراتور پرکینز چه اقداماتی باید انجام دهد؟

1-    تمیز کردن، تست و تعمیر افترکولر ژنراتور پرکینز

ابتدا افترکولر پرکینز را بازکرده و خاک و آلودگی آن را پاک و تمیز کنید. فشار باد جهت تمیزکاری ماکزیمم 205KPA و فشار آب 275KPA باشد و نازل هوا یا آب را در جهت مخالف جریان هوای رادیاتور، تا 6 میلیمتر به پره‌ها نزدیک کرده تا به صورت افقی حرکت کنند و تمیز شوند. استفاده از مواد تمیزکننده به مقدار زیاد باعث ایجاد نشتی رادیاتور پرکینز خواهد شد. تست نشتی جهت تعمیر رادیاتور ژنراتور پرکینز با فشار هوا مطلوب است.

2-     تعمیر و چکاپ دینام دیزل ژنراتور پرکینز (طریقه چک کردن دینام)

باید جریان خروجی آن موقعی که باتری شارژ است، حدوداً صفر باشد. درصورتی‌که اگر باتری خیلی سرد است، موتور روشن نخواهد شد. باتری را باید در رنج دمای خودش نگهداری کنید و باتری با شارژ کم زود منجمد می‌شود. تسمه پرکینز را چک کنید تا شل و زیاد سفت نباشد. سفتی زیاد تسمه موجب ترک خوردن و پارگی آن می‌شود.

چکاپ تسمه به‌وسیله گیج برس (Burroughs Gauge):

میزان استاندارد کشش یا سفتی تسمه در وسط آن 535 نیوتن است. اگر زیر 250 نیوتن بود تسمه را سفت کنید.

طریقه سفت کردن تسمه دینام پرکینز: طبق تصویر پیچ‌های شماره 2 و 3 را شل کنید و پس از کشیدن دینام پیچ‌ها را سفت کنید.

3-    تعویض باتری دیزل ژنراتور پرکینز:

جهت تعویض باتری‌های دیزل ژنراتور ابتدا کابل منفی و سپس کابل منفی را باز کنید. تا اگر در حین بازکردن مثبت آچار شما به بدنه موتور برخورد کرد؛ اتصالی و انفجار باتری رخ ندهد و در موقع بستن آن نیز ابتدا کابل مثبت و پس از آن منفی را ببندید.

4-    تعمیر سیستم خنک‌کننده دیزل ژنراتور پرکینز:

در مواقعی از جمله گرم‌شدن بیش از حد موتور، وجود کف، وارد شدن روغن در سیستم خنک‌کننده و وجود خنک‌کننده آلوده باید آب رادیاتور را تعویض کرد.

5-    تعویض آب رادیاتور پرکینز:

موتور پرکینز را خاموش‌کنید و اجازه دهید خنک شود. تاحدی‌که دست را نسوزاند. سپس درب رادیاتور یا منبع آب رادیاتور را باز کنید.

شیر تخلیه رادیاتور و پیچ تخلیه آب موتور پرکینز را باز کنید تا آب کاملاً تخلیه شود. سپس کمی آب در رادیاتور بریزید تا کاملاً تمیز شود.

برای رادیاتور بهتر است از آب مقطر و ضد یخ استفاده کنید. برای جلوگیری از قفل هوا، سیستم خنک‌کننده را سریع‌تر از 5 لیتر در هر دقیقه پر نکنید. چراکه قفل هوا در موتور پرکینز خسارت ایجاد می‌کند. (هواگیری ژنراتور پرکینز)

موتور را در حالت IDLE روشن کنید تا درجه حرارت به 49 تا 66 درجه سانتیگراد برسد. سپس موتور را متوقف کنید و به خنک‌کردن آن بپردازید. به‌آرامی درب رادیاتور را بردارید و مجدداً آن را پر کنید.

هشدار: آب رادیاتور بسیار سمی می‌باشد. آن را می‌توان بازیافت کرد و در طبیعت رها نکنید.

6-    فیلتر هوا دیزل ژنراتور پرکینز:

هرگز موتور را بدون فیلتر هوا روشن نکنید وگرنه آسیب خواهد دید. هرگز فیلتر موتور روشن را عوض نکنید. به این دلیل که یک‌دفعه گردوخاک زیادی وارد موتور می‌شود.

در صورت نیاز فیلتر هوا را هر روز چک کنید. حداقل باید سالی یک‌بار تعویض شود و واشرهای آن را بررسی کنید. مطمئن شوید فیلتر هوا در جای خودش نصب شده است. بعضی موتورها فیلترهای هوای اولیه و ثانویه دارند لذا فیلتر اولیه را تعویض کنید و ثانویه را پس از تمیز کردن مجدداً استفاده نمایید (تا 6 بار)

1-درب 2- فیلتر هوای اولیه 3- فیلتر هوای ثانویه 4- محفظه فیلتر

فیلتر هوای پرکینز را می‌توانید به‌وسیله جاروبرقی یا باد با فشار 207 kPa 30- psi تمیز کنید.

گیج نشانگر وضعیت فیلتر هوای دیزل ژنراتور پرکینز:

این سنسور نشان‌دهنده وضعیت فیلتر هوا بر روی محفظه فیلتر هوا نصب می‌گردد. اگر قسمت زردرنگ آن وارد قسمت قرمز رنگ شد و یا قسمت قرمز رنگ آن قفل شد؛ فیلتر را تمیز یا تعویض کنید. با سه بار فشار دادن ریست می‌شود. هنگام روشن کردن موتور حرکت هسته زردرنگ آن را مشاهده کنید و هسته زرد باید تقریباً در لبه خط باشد.

اگر گیج ریست نمی‌شود یا درست کار نمی‌کند ابتدا سوراخ آن را بررسی کنید. سپس آن را تعویض کنید. معمولاً در جاهای پر گردوغبار زیاد خراب می‌شوند.

7-    سرویس و بازرسی موتورهای زمینی پرکینز:

همه ترمینال‌ها و اتصالات بخصوص اتصالات باتری و استارت را چک کنید. در صورت کثیف بودن آنها را با نوشابه گازدار یا آب جوش تمیز کرده و با آب بشویید. سپس گریس‌کاری کنید.

8-     تست و تعمیر سوزن انژکتور ژنراتور پرکینز:

توجه داشته باشید که سوخت ریخته شده روی سطوح داغ یا اتصالات الکتریکی می‌تواند موجب بروز آتش‌سوزی شود. اگر عملکرد انژکتور مناسب نبود آن را به شرکت سرویس ژنراتور بسپارید تا بازبینی و تعمیر نمایند. این شرکت؛ به صورت تخصصی پمپ و سوزن انژکتور و فارسونگا پرکینز را تعمیر می‌کند.

انژکتور 2 دارای برگشت گازوئیل می‌باشد ولی انژکتور 1 برگشت ندارد. انژکتور را با مواد غیرمجاز تمیز نکنید وگرنه نوک نازل آن آسیب خواهد دید.

9-    در چه زمانی انژکتور پرکینز نیاز به تعمیر یا تعویض دارد؟

  • موتور دیزل پرکینز به‌سختی روشن می‌شود یا اصلاً روشن نمی‌شود.
  • ژنراتور پرکینز قدرت کافی ندارد.
  • ژنراتور پرکینز به طور نامنظم کار می‌کند.
  • مصرف سوخت ژنراتور پرکینز بالا
  • دود اگزوز سیاه ژنراتور پرکینز
  • ژنراتور پرکینز در حال ضربه‌زدن یا لرزش است
  • دمای ژنراتور پرکینز بیش از حد

10-  طریقه تعویض انژکتور پرکینز:

مراقب باشید موتور داغ نباشد. چشم‌های خود را محافظت کنید و انژکتور را دور از صورت بگیرید. موتور را روشن کنید و چک کنید که سوخت با فشار زیاد از نوک نازل بیرون می‌آید. انژکتورها را یکی پس از دیگری شل کنید و سرجای خودش ببندید. تا انژکتور معیوب را شناسایی کنید. جهت دیدن فشار لوله‌های سوخت، مهره‌های برنزی را نصف دور بیشتر شل نکنید تا تأثیری بر عملکرد موتور نداشته باشد.

11- هواگیری سیستم سوخت دیزل ژنراتور پرکینز:

سیستم سوخت در شرایط زیر هوا می‌گیرد:

  • تانک سوخت ژنراتور پرکینز خالی شود.
  • لوله‌های ورودی گازوئیل کوچک یا کم‌فشار باشند.
  • تعویض فیلتر سوخت
  • تعویض پمپ سوخت
  • نشتی

توجه: ژنراتور پرکینز را بیش از 30 ثانیه استارت نزنید. اجازه دهید استارت طی 2 دقیقه خنک شود.

موتورهای پرکینز دارای پمپ سوخت برقی: ژنراتور پرکینز دارای دو دسته پمپ سوخت است:

1-    پمپ سوخت خارجی 2- پمپ سوخت داخل فیلتر گازوئیل ثانویه

12-  پمپ انژکتور دیزل ژنراتور پرکینز:

دو نوع پمپ تزریق سوخت وجود دارد که می‌تواند نصب شود. پمپ تزریق سوخت بوش و پمپ تزریق سوخت دلفی. (جهت خرید و یا تعمیرات پمپ انژکتور پرکینز با ما تماس حاصل فرمایید).

نمونه معمولی پمپ تزریق سوخت بوش

نمونه از پمپ تزریق سوخت دلفی

13-  طریقه پر کردن (هواگیری) پمپ تزریق سوخت بوش موتور پرکینز:

سوئیچ کلید را روی وضعیت ON قرار داده و اجازه دهید تا 90 ثانیه پمپ برقی کار کند. سوئیچ کلید را به موقعیت خاموش و سپس موتور را روشن کنید. سیستم سوخت را از نشتی بررسی کنید.

14-  طریقه هواگیری پمپ تزریق سوخت دلفی برای یک موتور دیزل پرکینز سرعت متغیر:

سوئیچ کلید را به موقعیت ON برده و اجازه دهید تا پمپ برقی 180 ثانیه کار کند. سوئیچ کلید را به موقعیت خاموش و سپس موتور را روشن کنید. موتور را با سرعت نصف (حالت idle) به مدت 60 ثانیه راه‌اندازی کنید و سپس خاموش‌کنید.

30 ثانیه صبر کنید و موتور را استارت بزنید. این روش هر هوایی که می‌تواند داخل پمپ به دام بیفتد را حذف می‌کند و نشتی سوخت را بررسی کنید.

15-  تعمیر پمپ‌های مکانیکی دیزل ژنراتورهای پرکینز:

هواگیری پمپ دستی سه‌گوش موتور پرکینز:

  • پیچ دریچه خروجی در فیلتر سوخت ثانویه را باز کنید. این پمپ سوخت ژنراتور پرکینز مکانیکی است که به‌وسیله میل‌لنگ عمل می‌کند.
  • اهرم 1 را فشار دهید تا سوخت پمپ شود. وقتی اهرم زیردست سفت شد یعنی سیستم سوخت هواگیری شده است.
  • سوئیچ را باز کنید تا پمپ انژکتور ژنراتور پرکینز بکار افتد و با پمپ دستی 2 دقیقه پمپ بزنید.
  • ژنراتور پرکینز را 60 ثانیه بدون بار روشن کنید.
  • ژنراتور پرکینز را خاموش‌کنید و 30 ثانیه صبر کنید.

16-  تعویض فیلتر اولیه آبگیر گازوئیل پرکینز:

  • شیر سوخت را ببندید.
  • فیلتر را تمیز کنید و یک ظرف زیر آن بگذارید. آب آن را به‌وسیله پیچ زیری خالی کنید.
  • قسمت 11 را نگه دارید و پیچ 1 را باز کنید.
  • کاسه پایین (10) و کاسه (8) را از محفظه (6)باز کنید.
  • مخزن (6) را از پایه فیلتر سوخت (3) جدا کنید. جدا کردن پوشش پایین (10) از کاسه (8).
  • حلقه اورینگ (2) را از پیچ (1) خارج کنید. حذف اورینگ (4) از پایه فیلتر (3) و حذف اورینگ (5) از پایه فیلتر. تمام اورینگ ها را تعویض کنید.
  • حذف و تعویض اورینگ (7) از کاسه (8) و حلقه مهره‌ای (9) از پایین پوشش (10).
  • اطمینان حاصل کنید که کاسه و پوشش پایین تمیز هستند.

17-  تعویض فیلتر گازوئیل نوع 2 پرکینز:

  • شیر سوخت را ببندید.
  • فیلتر را تمیز کنید و یک ظرف زیر آن بگذارید. آب آن را به‌وسیله پیچ زیری خالی کنید.
  • کاسه فیلتر (4) را از پایه فیلتر (1) بردارید. برداشتن اورینگ (3) و فیلتر (2). اورینگ و فیلتر را تعویض کنید
  • اطمینان حاصل کنید که کاسه فیلتر تمیز است.
  • اورینگ (3) را بر روی کاسه (4) نصب کنید
  • کاسه را روی پایه فیلتر نصب کنید. سفت کنید (با گشتاور 8 نانومتر).
  • فیلتر ثانویه باید همانند قبل جایگزین شود.

18-  تخلیه آب از منبع سوخت ژنراتور پرکینز:

زیر منبع سوخت باید یک پیچ جهت تخلیه آب و رسوبات تعبیه شود. 5 دقیقه پس از پر کردن منبع، پیچ آن را شل کنید تا آب و رسوبات بیرون بیایند. سپس آن را ببندید. شیر تأمین گازوئیل ژنراتور پرکینز باید بالاتر از کف مخزن باشد تا رسوبات و آب وارد آن نشود. تانک سوخت را پر پر نکنید زیرا در صورت روشن کردن موتور و گرم شدن سوخت، مخزن سر می‌رود.

شلنگ‌های سوخت ژنراتور پرکینز را در مواقع شل شدن، ترک خوردن، شل شدن بست‌ها و خشک شدن تعویض کنید. جنس منبع گازوئیل ژنراتور پرکینز آلومینیومی باشد.

19-  تعمیر و سرویس رادیاتور ژنراتور پرکینز:

رادیاتورها را معمولاً شرکت پرکینز تولید نمی‌کند. بااین‌حال دستورالعمل کلی آن به این شرح است.

رادیاتور ژنراتور پرکینز را برای این موارد بازبینی کنید:

باله آسیب‌دیده، خوردگی، خاک، گریس، حشرات، برگ، روغن و سایر موارد باقیمانده.

در صورت لزوم رادیاتور را تمیز کنید. پره‌های آن را به‌وسیله هوا یا آب تمیز کنید. مراقب باشید فشار آن زیاد نباشد، زیرا پره‌ها بسیار نرم و نازک هستند.

20-  بررسی محیط نصب ژنراتور پرکینز و محدودیت‌های آب‌وهوایی دیزل ژنراتورهای پرکینز:

باید مشخصات محیط و ژنراتور پرکینز با هم همخوانی داشته باشند. این پارامترها در زیر آمده است:

  • عملکرد (مانند محدوده قدرت، محدوده سرعت و مصرف سوخت)
  • کیفیت سوخت
  • ارتفاع از سطح دریا
  • دوره‌های تعمیر و نگهداری
  • انتخاب و زمان تعویض روغن
  • نوع خنک‌کننده و زمان تعویض آن
  • کیفیت محیط‌زیست
  • نصب و راه‌اندازی
  • دمای مایع در موتور

با تعیین این پارامترها باید به استانداردهای ژنراتور پرکینز مراجعه کنید. یا با شرکت سرویس ژنراتور مشورت کنید. اگر موتور پرکینز در بدترین حالت هریک از شرایط فوق کار کند، نیازمند سرویس و نگهداری بیشتر است و عمر آن کوتاه‌تر می‌شود.

21-  فاکتورهای محیطی ژنراتور پرکینز:

دمای محیط: موتور ممکن است در معرض عملیات در مناطق بسیار سرد یا محیط‌های گرم باشد. سوپاپ‌ها ممکن است به‌خاطر هوای بسیار سرد با ایجاد کربن داخل آنها آسیب ببینند. همچنین در هوای گرم، کارایی و راندمان ژنراتور پرکینز کاهش میابد.

کیفیت هوا: ژنراتور پرکینز ممکن است در معرض کار طولانی در محیطی پر از گردوغبار باشد. مگر اینکه تجهیزات به طور مرتب تمیز شود. گردوغبار می‌تواند قطعات را بپوشاند و تعمیر و نگهداری به‌خاطر ایجاد مواد شیمیایی خورنده می‌تواند بسیار دشوار شود. مواد شیمیایی و نمک می‌تواند به برخی اجزاء آسیب وارد کند و در ارتفاع زیاد یک سری تنظیمات باید انجام گردد.

22-  دستورالعمل‌های اشتباه دیزل ژنراتورهای پرکینز:

  • کار طولانی در حالت idle
  • خاموشی مکرر به‌خاطر داغی
  • کار زیر بارهای زیاد
  • کار در سرعت‌های بیش از حد
  • کار خارج از برنامه

23-  روش‌های تعمیر و نگهداری نادرست ژنراتور پرکینز:

  • طولانی کردن دوره‌های تعمیر و نگهداری
  • عدم استفاده از سوخت‌های توصیه شده، روان‌کننده‌ها، خنک‌کننده / ضد یخ

مشخصات فنی دیزل ژنراتور پرکینز:

1-    تعمیر سیستم خنک‌کننده و روغن‌کاری موتور پرکینز

اجزاء آن شامل:

• واتر پمپ گریز از مرکز

• ترموستات تنظیم کننده دمای آب موتور

• پمپ روغن گریز از مرکز (نوع چرخ‌دنده‌ای)

• کولر روغن

روغن موتور پمپ شده، سرد و فیلتر می‌شود. سوپاپ‌ها زمانی که ویسکوزیته روغن بالا است؛ جریان روانکاری روغن را فراهم می‌کنند. کارایی، بازدهی و عملکرد موتور بستگی به عملیات و توصیه‌های تعمیر و نگهداری پرکینز دارد.

عملکرد موتور پرکینز و بهره‌وری نیز به استفاده مناسب از سوخت‌ها، روغن‌ها و خنک‌کننده‌ها و تعمیر و نگهداری بستگی دارد. برای مطالعه بیشتر دستورالعمل “Perkins Maintenance Interval Schedule” را بخوانید. شرکت سرویس ژنراتور آماده انعقاد قرارداد سرویس و نگهداری و تعمیرات انواع دیزل ژنراتور می‌باشد.

2-    شناسایی موتور پرکینز

موتورهای Perkins با شماره سریال شناسایی می‌شوند. این عدد بر روی پلاک نصب شده در سمت چپ بلوک موتور پرکینز جای دارد.

یک مثال از شماره موتور: RE12345U090001H.

  • RE نوع موتور
  • RE12345 شماره فنی موتور
  • U ساخته شده در انگلستان
  • 090001 شماره سریال موتور
  • H سال ساخت

نمایندگان پرکینز در ایران به این شماره نیاز دارند، تا قطعات موتور شما را تأمین کنند.

اخطار: همیشه هنگام تعمیرات فشار روغن و دمای آب را چک کنید. فشار روغن اگر صفر باشد؛ موتور پس از چند ثانیه خواهد سوخت.

3-    آلارم‌ها و گیج‌های دیزل ژنراتور پرکینز

آمپر فشار روغن دیزل پرکینز فشار روغن موتور هنگام سرد بودن آن بیشتر است. فشار روغن موتور معمولی با روغن SAE10W30 بین 2 تا 4 بار است. (207 تا 413 kPa)

4-    پایین بودن سرعت دیزل ژنراتور پرکینز

یک فشار روغن پایین‌تر در حالت idle طبیعی است. گیج‌ها را چک کنید. اگر بار ثابت است و مقادیر گیج‌ها تغییر می‌کند مراحل زیر را انجام دهید:

  • بار را بردارید.
  • سرعت موتور را روی idle (نصف دور نامی) تنظیم کنید.
  • سطح روغن را بررسی و تنظیم کنید.

دمای خنک‌کننده آب پرکینز:  محدوده دمای معمولی کارکرد دیزل ژنراتور پرکینز 71 تا 96 درجه سانتیگراد است. حداکثر مجاز دما با سیستم خنک‌کننده تحت‌فشار 110 درجه سانتی‌گراد است که نباید بالاتر از نقطه‌جوش مایع خنک‌کننده باشد.

اگر موتور در بالاتر از محدوده نرمال دما کار می‌کند و بخار آشکار می‌شود، مراحل زیر را انجام دهید:

  • بار و دور موتور را کاهش دهید.
  • سیستم خنک‌کننده را برای نشت بازبینی کنید.
  • شاید موتور باید خاموش شود
  • اگر موتور را می‌توان با کاهش بار خنک کرد آن را انجام دهید.

گیج سرعت سنج پرکینز: گیج سرعت سنج پرکینزاین گیج سرعت موتور (دور در دقیقه) را نشان می‌دهد. برای جلوگیری از آسیب موتور، هرگز از سرعت نامی موتور تجاوز نکنید.

آمپر دینام پرکینز:  آمپر دینام پرکینز این گیج مقدار شارژ یا تخلیه در مدار شارژ باتری را نشان می‌دهد شاخص باید به سمت راست “0” (صفر) باشد.

نشانگر سطح سوخت پرکینز:  نشانگر سطح سوخت پرکینزاین گیج سطح سوخت در مخزن سوخت را نشان می‌دهد، هنگامی که سوئیچ “START /STOP “در موقعیت ON قرار دارد.

گیج ساعت سنج پرکینز:  گیج ساعت سنج پرکینز زمان کارکرد یا ساعت کاری موتور را نشان می‌دهد.

5-    طریقه راه‌اندازی موتور پرکینز در آب‌وهوای سرد:

استفاده از موتور دیزلی پرکینز وابسته به موارد زیر است:

  • نوع سوخت مورد استفاده
  • ویسکوزیته روغن موتور
  • استفاده از گرمکن
  • تنظیمات شروع به کار در حالت سرد
  • وضعیت باتری (در هوای سرد ظرفیت باتری باید بیشتر در نظر گرفته شود)
  • دمای هوای محیط و ارتفاع
  • بار نامتوازن
  • کاربرد روغن هیدرولیک و ویسکوزیته روغن

این بخش اطلاعات زیر را پوشش می‌دهد:

  • مشکلات احتمالی ناشی از آب‌وهوای سرد.
  • مراحل پیشنهادی را که می‌توانید انجام دهید.
  • دما بین 0 تا 40- درجه سانتیگراد.

کار و نگهداری یک موتور در دماهای پایین پیچیده است به دلیل شرایط زیر:

  • شرایط آب‌وهوایی
  • برنامه‌های کاربردی موتور (توصیه‌های فروشنده Perkins)

نکات برای عملیات در آب‌وهوای سرد

  • اگر موتور شروع به کار کند، دمای موتور تا حداقل دمای عملیاتی 81 درجه سانتیگراد بالا می‌رود. دستیابی به این درجه حرارت به جلوگیری از چسبیدن سوپاپ ورودی و دریچه‌های خروجی دود است.
  • روغن موتور با مشخصات صحیح را استفاده کنید
  • هفتگی تمام قطعات لاستیکی (شیلنگ، تسمه فن) را بررسی کنید.
  • سیم‌کشی برق و اتصالات برق را برای عایق خراشیده و یا آسیب‌دیده بررسی کنید
  • تمام باتری‌ها را به طور کامل شارژ و گرم نگه دارید.
  • در پایان هر دوره، مخزن سوخت را پر کنید.
  • فیلتر هوا و مصرف هوای موتور را هنگام بارش برف بررسی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که هیترهای هوا در حالت کار هستند.

به قسمت تست و تنظیم دستی مراجعه کنید، “Perkins Glow Plug”

6- تست دیزل ژنراتور پرکینز:

استفاده از الکل یا محرک‌ها جهت استارت موتور دیزل پرکینز می‌تواند منجر به آسیب یا انفجار شود. می‌توانید برای استارت زدن از یک سیم پلی روی استارت استفاده کنید. ولی مراقب جرقه‌ها باشید. جهت جلوگیری از یخ‌زدن گازوئیل می‌توانید از ضدیخ گازوئیل یا هیتر (خطرناک است) استفاده کنید. جهت استفاده از هیتر گازوئیل از یک مدار مجزا جهت کنترل دمای سوخت استفاده کنید. تا با فراتر رفتن آن از حد مجاز مدار قطع شود.

میزان ظرفیت روغن‌موتورهای 1103 و 1104 پرکینز 6/5 لیتر و میزان آب موتور حدود 11 لیتر است که حجم رادیاتور آنها در آب‌وهوای مختلف متفاوت است که به این مقدار اضافه می‌شود.

7-    آب رادیاتور پرکینز:

استفاده از آب مقطر یا آب دیونیزه شده توصیه می‌شود. از خنک‌کردن با انواع آب‌های سخت، آب‌نمک و آب دریا اجتناب کنید.

لوازم‌یدکی ژنراتور پرکینز

جهت مشاوره و استعلام قیمت با واحد فروش ما تماس حاصل فرمایید.

با تشکر از مطالعه شما، شرکت سرویس ژنراتور فعال در زمینه:

  • خرید و فروش دیزل ژنراتور
  • تعمیرات تخصصی انواع مدل‌های دیزل ژنراتور
  • برق صنعتی – اتوماسیون
  • برگزاری کلاس‌های آموزشی دیزل ژنراتور
  • به‌روزرسانی دیزل ژنراتور و نصب برد کنترلی جهت اتوماتیک سازی دیزل ژنراتور
  • تأمین قطعات برقی و مکانیکی دیزل ژنراتورها با خدمات پس از فروش 10 ساله

Write a Message

Your email address will not be published.

Related Posts

Call Now Button
× مشاوره آنلاین

Enter your keyword