تعمیر دیزل ژنراتور ولوو

تعمیر دیزل ژنراتور ولوو

تعمیر دیزل ژنراتور ولوو

برای تعمیر دیزل ژنراتور ولوو، به یک مکانیک ماهر نیاز دارید و کار هر کسی نیست. وظیفه مکانیک، پیدا کردن مشکل ایجاد شده در موتور است و باید در مرحله اول عیب‌یابی کند. می‌توانید تعمیر دیزل ژنراتور را به شرکت سرویس ژنراتور بسپارید.

موتورهای ولوو دارای ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله کیفیت، کارایی، قدرت بالا و موتور قوی هستند.

به عنوان مثال در دیزل ژنراتور کمنز 350kva با کشیدن جریان 300 آمپر، لحظه ای موتور خاموش می‌شود. ولی در دیزل ژنراتورهای جدید ولوو 350kva با کشیدن جریان لحظه‌ای 450 آمپر، موتور به سمت خاموشی می‌رود.

در اگزوز مدل‌های جدید، پشم سنگ به‌کار رفته است و سالی یک بار نیاز به تعویض دارد و همچنین در خروجی آن حتی دود هم نخواهید دید.

خصوصیات موتورهای ولوو

  • دارای گاورنر (ecu) پیشرفته، که بصورت یک سیستم هوشمند، تمامی اطلاعات و اشکالات موتور را به برد کنترلی منتقل می‌کند.
  • سازگاری با تمامی بردهای کنترلی
  • امکان تعمیرات آسان و راحت
  • موجود بودن سنسورها و سیم کشی‌های ژنراتور‌های ولوو

گاورنر یا ecu باید بگونه‌ای تنظیم شود که استارت آن نرم باشد و دود اولیه هم ایجاد نشود. دلیل این دود، سوخت ناقص یا بیش از حد آن است.

عیب اساسی موتور ولوو ،کم بودن درجه توان است. برای مثال، بزرگترین موتور آن مدل TAD1643VE-B با توان 768 اسب بخار، در صنعت دیزل ژنراتور معادل 700kva تولید می‌شود و دیزل ژنراتورهای بزرگ را با آن نمی‌توان ساخت.

تعمیر ایرادات و عیوب دیزل ژنراتور ولوو

1- گرم شدن بیش از حد موتور دیزل ژنراتور ولوو

علت ها: استفاده بیش از حد و داغ شدن بیش از حد موتور – مسدود شدن منافذ دیزل ژنراتور ولوو- استفاده از آبهای کثیف – کم بودن اندازه آب رادیاتور و ضد یخ( حداقل30 درصد داشته باشد) – نشتی موتور ولوو به دلیل ناهماهنگی قطعات

موارد بررسی و تعمیر: برطرف کردن هر گونه آلودگی بر روی موتور و رادیات مانند شن و ماسه، خاک، برگ و غیره. در نتیجه هوای خنک را از طریق گردش فن موتور به طور مطلوب عبور میدهد و باعث خنک شدن میشود –  بررسی سطح خنک کننده در رادیاتور – استفاده از آب مقطر به جای آب – چک کردن نشتی و تعمیر آن

2- وجود دود سفید یا خاکستری در دستگاه دیزل ژنراتور ولوو

علت ها: وجود مشکل در قسمت روغن

موارد بررسی و تعمیر: بررسی و چک کردن موتور خنک شده بعد از خاموش کردن – چک کردن سطح روغن و اضافه کردن روغن به آن. (منتظر بمانید تا روغن کاملا وارد کارتل شود. در صورت برطرف نشدن مشکل، شما نیاز به بازدید مکانیکی دارید)

3- وجود دود سیاه در دیزل ژنراتور ولوو

علت‌ها: از دست دادن قدرت و عملکرد نامناسب موتور ؛ در صورت درست مصرف نکردن هوا زیرا موتورهای دیزلی نیاز به هوای زیادی برای کارکرد درست دارند – انسداد در جریان هوا

موارد بررسی و تعمیر: چک کردن فیلتر هوا و تعویض آن (توربو شارژ باید راحت و روان ، بدون صدا بچرخد و در آن اجسام خارجی وجود نداشته باشد)

آموزش تعمیر ولوو

زمانی که استارت دیزل زنراتور قطعی دارد و یا اصلا استارت نمیزند.

علت: انژکتور های سوخت

موارد بررسی و تعمیر: چک کردن لوله های تزریق سوخت ( عیب یابی: نشتی) – بررسی  سیم کشی ها و دنده های استارت و عملکرد رله ها

زمانی که آلودگی سوخت دیزل ژنراتور ولوو اتفاق می‌افتد.

علت ها: هنگام ریختن سوخت، آلاینده های زیادی از جمله آب و هوا وارد میشود – با وارد شدن هوا در لوله انژکتور، موتور خاموش میشود. هوا فشار سوخت را کاهش میدهد- آلودگی آب یکی دیگر علت های خاموش شدن موتور میباشد.

موارد بررسی و تعمیر: باز کردن دریچه (کورکن-پیچ) و خارج کردن هوا با پمپ دستی( پیدا کردن منبع اصلی نشت سوخت-  در جایی بین مخزن و پمپ سوخت) – به وسیله سیستم آب گیر و جایگزین کردن فیلترها – برای برطرف کردن آلودگی گازوئیل، از دستگاه صفیه گازوئیل استفاده کنید.

تعمیر تخصصی موتور دیزل ولوو- اف اچ- پنتا- کامیون

هر موتور از تعداد زیادی سیستم و قطعه تشکیل شده است. هر گونه اختلال در کارکرد آن، نشانه دهنده و یک علامت خرابی است و سبب افزایش تاثیر مخرب محیطی یک موتور دیزل ولوو میشود.  از لوازم اوجینال ولوو Volvo Penta Original Spares part برای موتور استفاده شود. زمان های ذکر شده در برنامه تعمیر و نگهداری موتور ولوو باید رعایت شود.

اگر از محصولات شیمیایی درست استفاده نکنید، به محیط زیست آسیب میزنید. برای پاک کردن چربی های اجزای موتور ولوو پنتا، از روغن و شوینده های قابل تخریب استفاده کنید. روغن ها و مواد باقیمانده شستشو برای دور ریختن خنثی می شوند و به صورت عادی به محیط تخلیه نمی شوند. چرا که برخی از سیستم ها ، مانند اجزای موجود در سیستم سوخت، نیاز به اصلاح و تجهیزات تست ویژه ای دارند.

میزان گشتاور یا محکم کردن پیچها و اتصالات موتور دیزل ژنراتور ولوو پنتا چقدر است؟

گشتاور برای پیچ های حیاتی ، که باید با آچار ترکمتر محکم شوند ، در داده های فنی (Technical Data) ذکر شده اند. و در توضیحات کار در دفترچه راهنمای ولوو ذکر شده است.

مشخصات کلی گشتاور اعمالی برای پیچ های تمیز و سرهای پیچ سالم ذکر شده است. مشخصات گشتاور برای پیچ های روغنی یا تمیز اعمال می شود.

اگر روان کننده ها ، چسب یا درزگیرها مورد نیاز باشند ، میزان سفت کردن پیچها در توضیحات “گشتاورهای محکم” ذکر خواهد شد.

جدول میزان گشتاور مورد نیاز موتورهای دیزل ولوو

lbf.ft  Nm

4.4     6        M5

7.4     10      M6

18.4   25      M8

36.9   50      M10

59      80      M12

103.3 140    M14

علائم روی پلاک موتور ولوو (Engine plate):

  • مدل موتور
  • شماره مشخصات موتور
  • شماره سری موتور (10 رقم)
  • قدرت موتور ، ماکزیمم ، بدون فن
  • سرعت موتور
  • پیش تزریق و نوع میل بادامک
  • کد شناسایی سازنده
  • بیان استاندارد و / یا مشخصات
  • ISO 3046 ، دمای هوا در درجه سانتی گراد (° F)
  • ISO 3046 ، ارتفاع بالاتر از میانگین سطح دریا در واحد متر
  • کد انژکتور واحد (کد EP)
  • کلاس پیستون
  • اطلاعات اضافی

ابزارهای خاص تعمیرات دیزل ژنراتور های ولوو :

واحد کنترل:

ولتاژ …………………………………………………. 24 ولت یا 12 ولت (موتور را می توان از 6 ولت استارت کرد)

اتصال دهنده …………………………………. 25*2 پین (AMP)

حداکثر طول کابل …………………………………… 5 متر (16،4 فوت)

محدوده کار ، دما ……………………………………. 40- درجه سانتیگراد  تا 85 ° C

تخلیه فعلی (شامل اکچویتور ) …………………………. <9 A ، <11.5 A for 60 ثانیه (12 فیوز)

وزن …………………………………………………. 1.6 کیلوگرم (3.5 پوند)

اندازه (L x W x H) …… 231 x 204 x 62 mm (9 x 8 x 2.4 “)

رطوبت نسبی ……………………………………….. <98٪ (در دمای 55 درجه سانتیگراد (131.0 درجه فارنهایت))

کلاس حفاظت ……………………………….. IP 66k، IP X7، IP X9k تا DIN40050

تحمل ضربه …………………………………………. <50 گرم (0،1 پوند)

لرزش ……………………………………………….. <1.5 میلی متر (0.06 “) (در 10 – 20 هرتز)  و  <180mm/s یا (s\”7.01 ) (با سرعت 21 – 63 هرتز)  و  <7 گرم (در 64 – 2000 هرتز)

غلاف   ……………………………………………….. آلومینیوم بدون ریخته گری

رابط دیاگ …………………………………………… رابط سریال SAE J1708

رابط رایانه ………………………………………….. CAN-Bus با پروتکل ISO / DIS 11989 ، SAE J1939

مقایسه الکترومغناطیسی …………………………… تداخل تابشی 95/54 / EWG  و  مصونیت از تداخل تا 100 ولت در متر ISO 11452-2 ، ISO 7637 ، TR 10605

دامپینگ بار …………………………………………. U <60 V

اکچویتور ولوو:

برنامه القاء ، اندازه گیری سیموئید ……………….. 21.5 mH (موقعیت توقف)

برنامه 8.1 mH (موقعیت کامل دریچه گاز)

سلف ، سولنوئید مرجع ……………………………. برنامه. 13.3 mH (ثابت)

سنسور سرعت ، میل بادامک ولوو

اتصال دهنده ………………………………. 2 پین

محدوده کار ، سرعت موتور ………………………. 30 دور در دقیقه تا 4500 دور در دقیقه

محدوده کار ، دما …………………………………. 40- درجه سانتیگراد (40.0- درجه فارنهایت) تا 85+ ° C

مقاومت …………………………………………… 336 W ± 34 W در دمای 23 درجه سانتی گراد

سلف ………………………………………………. 128.8 mH-13mH در 1kHz و 23 ° C

کمترین ولتاژ (u)و ………………………………… 150mV قله به قله در 2 میلی متر (0.08 “) شکاف هوا و 30 دور در دقیقه

نوع ……………………………………………….. سنسور القایی

حداکثر گشتاور محکم ……………………………. 9 نانومتر (6.6 lbf-ft)

تعمیر دیزل ژنراتور ولوو پنتا fh12 و n10

موتورهای دریایی ولوو پنتا

موتورهای دریایی قدیمی از طریق آب خنک می شوند و از خنک کننده های اختصاصی بهره ای نمیبرند.  اغلب این موتورها از آب دریا استفاده می کنند، زیرا در مقادیر زیاد قابل دسترس است. آب دریا که از سیستم خارج می شود، معمولا بسیار گرم است و آب نمک گرم بسیار خورنده است. این مسئله موجب میشود؛ برخی مسائل مانند گرمای بیش از حد، بخار از موتور و از دست دادن قدرت ایجاد شود.

وقتی که موتور بیش از حد گرم است باید در ابتدا بررسی کنید؛ آیا آب تمیز وارد سیستم می شود یا خیر. مطمئن شویدکه دریچه ها تمیز و باز است. در غیر اینصورت، پمپ آب را چک کنید.

اگر روش و عیب یابی به شما کمکی نکرد، باید از یک کارشناس با تجربه و متخصص برای تعمیر کمک بگیرید. اگر نیاز به تعمیر ولوو پنتا در هرجای کشور دارید، با ما تماس بگیرید. با بیش از 40 سال تجربه با هر نوع موتور دریایی و دیزل ژنراتوری آماده خدمت رسانی است و شرکت سرویس ژنراتور بهترین مکان برای تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور شما میباشد.

دستورالعمل های تعمیر ژنراتور های ولوو

  • روش های تعمیر ژنراتور ولوو برای کار در محیر کارگاهی در دفترچه تعمیرات شرح داده شده است. کارهای نوسازی، نیازی به بلند کردن موتور ندارند و می توانید  با همان روشها، تعمیر را در محل انجام دهید. به مطالب بخش “اطلاعات ایمنی” مراجعه کنید. در این قسمت مفاهیم علائم هشداردهنده مورد استفاده در دفترچه کارگاه توضیح داده شده است.
  • توجه داشته باشد که این مطالب به هیچ وجه جامع و کامل نیستند. زیرا همه شرایط قابل پیش بینی نیست و تعمیر ژنراتور ولوو در شرایط بسیار متفاوت انجام میگیرد. بهترین کار، نشان دادن خطرات احتمالی ناشی از کار نادرست در یک کارگاه مجهز ، با استفاده از روش های آزمایش شده میباشد.
  • در دفترچه تعمیرات ژنراتورهای ولوو ، همه کارهایی که به ابزارهای ویژه ولوو پنتا نیاز است؛ وجود دارد. نقش این ابزارها، انجام ایمن ترین و منطقی ترین روش های کاری است. از همین جهت، تعمیرکار مکانیک ولوو نباید از ابزارهای دیگر یا روشهای کاری دیگر غیر از روشهای توصیه شده توسط ما استفاده کند.
  • از دیگر مواردی که در دفترچه تعمیرات وجود دارد، ذکر مقررات ایمنی ویژه و دستورالعمل های کاربر برای ابزارها و مواد شیمیایی است. ملزم به رعایت قوانین باشید و دستورالعمل خاصی در مورد این موضوع در دفترچه تعمیر دیزل ولوو وجود ندارد.
  • با رعایت موارد احتیاطی، قوانین ذکر شده، دستور العمل ها و استفاده از عقل سلیم ، می توان از اکثر خطرات احتمالی پیش گیری کرد.
  • عوامل تاثیرگذار برای جلوگیری از خطرات و آسیب های شخصی و فنی : محل کار و موتور تمیز ، کار بر روی سیستم های سوخت ، سیستم های روانکاری ، سیستم های ورودی ، توربوشارژر ، درپوش های یاتاقان و مهر و موم ها
  • هیچ گونه خاک یا انواع ذرات خارجی نباید به موتور ولوو وارد شود. زیرا در غیر این صورت باعث نقص عملکرد ولوو خواهد شد و یا زمان تعمیر زودتر از موعد باید صورت بگیرد.

Write a Message

Your email address will not be published.

Related Posts

Call Now Button
× مشاوره آنلاین

Enter your keyword